Wat voor rol gaat VOICE spelen in de makelaardij?

En nee, dan hebben we het niet over het tv programma waarbij een paar hobbyisten de jury proberen te overtuigen van hun zangkwaliteiten. Nee, dan hebben we het over de opkomst van de smart speaker, zoals bijvoorbeeld Google Home en Alexa. Een slimme speaker die verbonden is met internet met een ingebouwde virtuele assistent die je spraakcommando’s kan geven, zoals “Hey Google, wat voor weer wordt het vandaag?” of "Wie is de beste makelaar in Utrecht?".

VOICE in de makelaardij

Super handig, want je praat 10x sneller dan dat je kan typen. De slimme speaker kan je ook verbinden met software van andere apparaten zodat je bijvoorbeeld je lichten kan bedienen, muziek kan afspelen, de thermostaat kan instellen en je kamer kan laten stofzuigen. Deze apparatuur moet natuurlijk wel geschikt zijn om te kunnen communiceren met de slimme speaker. Steeds meer apparaten worden voorzien van een spraak assistent. Zo heeft Samsung de ambitie om in 2020 al haar apparaten geschikt te maken voor spraakcommando’s. Zie jij al voor je dat je tegen je koelkast praat?

Het blijft in Nederland vanwege de beperking van onze taal nog bij simpele commando’s, maar In Amerika zijn ze al zo ver dat je Google Assistent voor jou kan telefoneren en op die manier een afspraak kan maken of een pizza kan bestellen. We gaan naar een tijd dat je volledig natuurlijke conversaties kan voeren met al je computergestuurde apparaten. Computers die zo slim zijn dat ze precies begrijpen wat je zegt en bedoelt, dit op de juiste wijze kunnen interpreteren en hier ook van leren. Zo goed dat je er volledig natuurlijk mee kan praten, zoals ook een mens dat zou kunnen, of wellicht nog beter dan een mens. Dat is Artificial Intelligence.

Welnu, wat betekent dit voor de makelaardij? Wat we nu al met zekerheid kunnen stellen is dat we hier niet omheen kunnen en dat we hier op in zullen moeten spelen. Hoe het er precies uit komt te zien weet niemand. Maar stel je eens voor dat je als makelaar of taxateur net een opname hebt gedaan van een bepaalde woning en dat je in de auto terug tot in detail uitspreekt hoe je de woning hebt ervaren. De virtuele assistent in je auto neemt dat op en vervaardigt een uiterst nauwkeurig waarderapport en mailt deze ter controle naar je toe. Zou dat het werk van een makelaar niet veel gemakkelijker en efficiënter maken? Zie je het voor je dat je een mail aan een klant beantwoord zonder daarbij je toetsenbord aan te raken? Of je zit in een belangrijke vergadering en je wilt een objectieve onafhankelijke notulen. “Hey Google, maak jij de notulen?”. 

Aan de ene kant zal het onze werkprocessen makkelijker maken, maar aan de andere kant is het ook een immens grote dreiging. Hebben we de receptioniste straks nog wel nodig? Een klant die zich bij de balie meldt kan immers ook door een virtuele assistent worden opgevangen. Of nog erger, hebben we de makelaar, de hypotheekadviseur en de notaris straks nog wel nodig? Want wat als een computer straks zo slim is dat het ook vakinhoudelijke kennis kan vergaren?

Zo’n vaart zal het niet lopen en daarbij moet je je afvragen of je een huis wilt kopen via een robot. Het is één van de belangrijkste beslissingen in je leven waar veel emotie bij komt kijken. Onze makelaars gaan graag met mensen om en begrijpen wat je voelt. Zij kunnen je begeleiden en je onzekerheid wegnemen zoals een computer dat niet zou kunnen. Een makelaar heb je niet alleen voor zijn kennis en kunde, maar ook voor het empathische vermogen.


  

Kom langs - of - Maak een afspraak